Black Curve

DIETETYKA I SUPLEMENTACJA

Studia Licencjackie

Studiując w Wyższej Szkole Dietetyki inwestujesz w zdrowie na całe życie. Nauczysz się planowania poszczególnych diet oraz przygotowywania jadłospisu i potraw. Zdobędziesz wiedzę z zakresu produktów - analizy jakości, składu oraz procesów produkcyjnych. Dodatkowo będziesz umiał układać odpowiednią Suplementację pod poszczególne diety - dowiesz się jakie suplementy są najlepsze, w jakim celu je stosoujemy, a także poszerzysz swoją wiedzę z zakresu ziół leczniczych oraz metod medycyny naturalnej.

Tematy Zajęć

Poszczególnych Semestrów

Poniżej prezentujemy przykładową tematykę zajęć dla pierwszego roku studiów oraz krótkie rozwinięcie poszczególnych tematów.

  • Dietetyka w sporcie
  • Suplementacja w sporcie
  • Zioła Lecznicze w diecie
  • Biochemia Żywności
  • Żywienie kobiet ciężarnych i karmiących
  • Chemia Żywności
  • Procesy produkcyjne

Wyższa Szkoła Dietetyki

Dietetyka w sporcie

Na zajęciach "Dietetyka w sporcie" dowiesz się jak prawidłowo ułożyć plan żywieniowy w poszczególnych dyscyplinach sportowych. Jakie wartości poszczególnych makroskładników powinna zawierać dieta oraz jakimi suplementami wspomóc plan żywieniowy.

Dietetyk sportowy może świadczyć usługi osobom lub grupom poprzez doradztwo, sesje w małych grupach lub wykłady. Poniżej przedstawiono główne obszary, które obejmują dietetykę w sporcie:

Analiza Dietetyczna
  • Adekwatność składników odżywczych - węglowodanów, białka i tłuszczy, a także mikroelementów Witamin i Minerałów i Antyoksydantów
  • Wzorce jedzenia przed i po treningu
  • Czas spożycia węglowodanów i białka związany z etapem treningu
  • Zajmowanie się problemami medycznymi takimi jak: cukrzyca, niedokrwistość, zaburzenia jedzenia, alergie pokarmowe.

Odżywki i suplementy diety w sporcie

Zajęcia dotyczące suplementacji pomogą Ci zdobyć wiedzę z zakresu rozpisywania planu suplementacyjnego dla poszczególnych celów. Zrozumiesz w jaki sposób działają suplementy diety, zapoznasz się ze składami poszczególnych kategorii suplementów, a także będziesz potrafił wnikliwie analizować i opisywać poszczególne składniki.

Wielu sportowców używa odżywek i suplementów diety w ramach regularnych treningów lub zawodów, w tym około 85% zawodowych sportowców. Powszechnie stosowane suplementy to witaminy, minerały, białko, kreatyna i różne związki „ergogeniczne”. Suplementy te są często stosowane bez pełnego zrozumienia lub oceny potencjalnych korzyści i zagrożeń związanych z ich stosowaniem oraz bez konsultacji ze specjalistą od żywienia sportowego. Kilka suplementów może być pomocnych sportowcom w szczególnych okolicznościach, zwłaszcza gdy spożywanie pokarmu lub wybór jedzenia jest ograniczony. Suplementy witaminowe i mineralne powinny być stosowane tylko wtedy, gdy nie jesteśmy w stanie dostarczyć ich odpowiedniej ilości ze zbilansowanej diety. Napoje sportowe, batony energetyczne i koktajle białkowo-węglowodanowe mogą być przydatne i wygodne w określonych porach, gdy nie jesteśmy w stanie zjeść pełnowartościowego posiłku. Istnieją dobrze udokumentowane badania dotyczące roli kreatyny, kofeiny i środków alkalizujących w zwiększaniu wydajności ćwiczeń o wysokiej intensywności. Wszystkie suplementy diety wiążą się z potencjalnymi kosztami, w tym z ryzykiem pozytywnego wyniku dopingu w wyniku obecności zabronionych substancji, które nie są zadeklarowane na etykiecie. Na zajęciach dowiesz się jakie suplementy dobrać poszczególnej jednostce oraz jak uniknąć ryzyka wystąpienia substancji zakazanych w suplementach.

Analiza poszczególnych Suplementów
  • Aminokwasy - czym są i jak je stosować?
  • Odżywki Białkowe - jak dzielimy odżywki białkowe i czym się różnią?
  • Odżywki Węglowodanowe - Carbo, Vitargo, Dekstroza i pochodne
  • Odżywki Przedtreningowe - czy są potrzebne i kiedy je wdrażamy
  • Kreatyna - jak działa i dlaczego jest tak istotna
  • >Witaminy - rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, a także ich rolach w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu sportowca
  • Minerały - zależność poszczególnych minerałów i ich rola w organizmie
  • Spalacze Tłuszczu - Analiza składów, działanie oraz potencjalne skutki uboczne
  • Suplementy na stawy - Wszystko o Glukozaminie, Kolagenie, Siarce Organicznej, Kwasie Hialuronowym itp.

Żywienie Kobiet ciężarnych i karmiących

Dowiesz się w jaki sposób prawidłowo rozpisać plan żywieniowy dla kobiet ciężarnych oraz karmiących piersią. Jak zmienia się zapotrzebowanie na poszczególne makroskładniki w danym etapie ciąży oraz laktacji.

Zapotrzebowanie na składniki odżywcze wzrasta w okresach wzrostu, takich jak ciąża. Z tego powodu suplementy diety mogą być zalecane w tym ważnym okresie cyklu życia. Indywidualne potrzeby będą się różnić i powinny być oceniane dla każdego pacjenta.


Blog Dietetyka

Wszystko o diecie i suplementach diety

Suplementy Diety w USA

Suplement diety to każda witamina, minerał, produkt ziołowy lub inny preparat spożywczy dodawany do diety w celu poprawy zdrowia.

Suplementy diety są stosowane na całym świecie i stanowią szeroką kategorię produktów spożywczych, które można odróżnić od tradycyjnych produktów spożywczych i leków. W Stanach Zjednoczonych suplementy diety są zdefiniowane jako produkty, które mają uzupełniać dietę zawierającą co najmniej jeden z następujących składników: witaminy, minerały, zioła lub rośliny (w tym wyciągi z ziół lub roślin), aminokwasy, metabolit lub dowolna ich kombinacja. W skrócie, produkty takie jak multiwitaminy, tabletki czosnkowe, kapsułki z olejem rybnym, probiotyki, naturalne środki wspomagające odchudzanie i niektóre rodzaje napojów energetycznych są przykładami suplementów diety.

W Stanach Zjednoczonych suplementy diety muszą być oznakowane jako "Suplement Diety" i muszą być przeznaczone wyłącznie do podawania doustnego, w postaci tabletek, kapsułek, proszków lub płynów. Ponadto suplementy diety nie mogą zawierać związków chemicznych, które zostały zatwierdzone jako leki lub są licencjonowane jako leki biologiczne, chyba że związek był wcześniej sprzedawany jako suplement diety lub żywność. Suplementy są często sprzedawane wraz z konwencjonalnymi lekami bez recepty w punktach sprzedaży detalicznej. Podczas gdy suplementy diety nie są przeznaczone do leczenia, łagodzenia lub zapobiegania jakiejkolwiek chorobie, wielu konsumentów często postrzega je jako substytuty konwencjonalnych leków.

Ponad 50 procent populacji USA regularnie korzysta z pewnego rodzaju suplementów diety. Badania wykorzystania suplementów w innych krajach wskazują, że od 40 do 60 procent azjatyckich respondentów używa suplementów diety, a około 30 procent konsumentów w Europie i Ameryce Łacińskiej informuje o regularnym stosowaniu tych produktów.

Red Button

Opinie Studentów

Blue Button
  • Tomasz

    Jako absolwen Wyższej Szkoły Dietetyki muszę wyrazić swoją pozytywną opinię! Na kierunek wybrałem się ze względu na moje zamiłowanie do zdrowego odżywiania, a w szczególności do kulturystyki. Pomimo ogromnej wiedzy którą zdobyłem, poszerzyłem również swoją wiedzę o suplementach diety, na czym bardzo mi zależało, gdyż od kilku lat jestem trenerem personalnym i prowadzę swoich klientów zarówno pod kątem treningu jak i suplementacji. Teraz do tego mogę dołożyć dietetykę! Polecam każdemu.

  • Natalia

    WSD wybrałam ze względu na ciekawy program zajęć, których nie miałą żadna inna uczelnia. Nie zawiodłam się! Dietetyka w sporcie, Biochemia żywności i Suplementacja to zdecydowane nr 1! Polecam!

  • Iza

    Wraz z przyjaciółką skończyliśmy Wyższa Szkołę Dietetyki i teraz prowadzimy swój własny gabinet dietetyczny, ogromna dawka wiedzy przekazana przez wykładowców. Jeżeli jeszcze się zastanawiasz czy to odpowiednia uczelnia to bez obaw! Dr. hab. od Biotechnologii to skarbnica wiedzy!

Dla studentów:

Encyklopedia Suplementów Diety

Dieta Proteinowa